lördag 9 december 2006

Firmafest, del 1

Föga förvånande för er så är jag en katastrof på firmafester. Gratis sprit klarar jag helt enkelt inte av. Då jag ska till Tyskland nästa helg med firman på festligheter (vilket lär sluta i katastrof, särskillt då jag av diverse orsaker inte kunnat dricka något förrens nu på ett antal månader), så tänkte jag värma upp med att minnas de tidigare festerna. Jag har varit på fyra stycken, två av dessa har slutat mindre lyckat.

Den första jag var på var en julfesten för två år sedan. Tidigare det året hade jag övernattat i fyllehäktet ett par gånger, vilket ledde till att jag blev tvungen att lämna leverprover i ett halvår för att få behålla körkortet. Det blev nyktert den kvällen alltså, och således ganska lugnt.

Nästan ett år efter det hade vi flyttat till nya lokaler, vilket såklart skulle firas med pompa och ståt. Mycket för firman viktigt folk skulle komma. Jag anlände ett par timmar tidigare än alla andra. Jag slängde i mig några öl medans jag väntade, så när de andra började dyka upp var jag redan ganska rund under fötterna. Jag hälsade på lite folk och slängde i mig några glas av champangen som det bjöds på.

Sedan var det dags för maten och ännu fler öl. Den förre ägaren höll tal och jag släppte några sarkastiska kommentarer.

Efter det minns jag att jag slängde i mig något glas whiskey. Sen blir det svart. Vad jag minns därefter är att jag vinglar runt i mitt bostadsområde och testar nyckeln till varje trappuppgång för att lista ut var jag bor.

Jag vaknar dagen efter med kläderna på. Bakfyllan jag har placerar sig utan tvekan på min topp fem lista. Av kläderna att döma försökte jag dricka en hel del rödvin på festen också. Jag ligger i sängen till klockan sex på kvällen, då blir jag tvungen att springa och spy.

Jag får höra en del när jag kommer till jobbet dagen efter. Som jag misstänkte drack jag en hel del rödvin också. Sekreteraren hade sagt åt mig att sluta spilla hela tiden. "Jag spiller aldrig" hade jag svarat, nersölad av drickat. En minut senare hade jag tömt glaset på chefens finkavaj.

Varje gång jag hade ställt mig upp hade jag lyckats skicka iväg stolen bakåt. På så vis hade jag haft sönder en av dem. En annan hade gått sönder när jag försökt krama chefen.

Jag hade fått skjuts hem av några festdeltagare, och de hade fått peka åt vilket bostadsområde jag bodde i när vi kom fram.

Det var första gången jag var full med firman, och jag fick fortsatt förtroende även efter denna tillställning. Jag redogör för nästa firmafest lite senare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men skriv mera då!

Anonym sa...

Ahmen? Vart tog resten av ditt liv vägen då?
Lutteplutte, kom igen nuu

Lutas sa...

Det kommer, det kommer. Jag har samlat material i några helger nu, eller vad man ska kalla det. Men om strax över en vecka bör det vara dags för del 2.

Anonym sa...

alkis

Anonym sa...

Ja, nu har jag läst mer av din blog, och jag uppmuntrar dig verkligen till att försöka bli så full varje kväll.